Procedury bezpieczeÅ„stwa majÄ…ce na celu zapobieganie i przeciwdziaÅ‚anie COVID-19 wÅ›ród uczniów, rodziców i pracowników szkoÅ‚y obowiÄ…zujÄ…ce na terenie SzkoÅ‚y Podstawowej Nr 34 z OddziaÅ‚ami Integracyjnymi im. Leonida Teligi w Gdyni od 1 wrzeÅ›nia 2020r.
§ 1. Ogólne zasady organizacji pracy
1. Do szkoÅ‚y może uczÄ™szczać uczeÅ„ bez objawów chorobowych sugerujÄ…cych infekcjÄ™ dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywajÄ… na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych lub w izolacji.
2. Rodzic (opiekun prawny) wysyÅ‚ajÄ…cy dziecko do szkoÅ‚y w okresie epidemii wyraża zgodÄ™ na pomiar temperatury dziecku w sytuacji wystÄ…pienia u niego objawów chorobowych.
3. Rodzice (opiekunowie prawni) majÄ… prawo wchodzić na teren szkoÅ‚y po uprzednim umówieniu siÄ™ w celu zaÅ‚atwianie spraw w sekretariacie szkoÅ‚y, spotkania z dyrekcjÄ… lub nauczycielami. Rodzice (opiekunowie prawni) mogÄ… przebywać na terenie szkoÅ‚y w czasie spotkaÅ„ z rodzicami zaplanowanych przez szkołę przy zapewnieniu odpowiednich Å›rodków bezpieczeÅ„stwa.
4. Pracownicy obsługi i administracji szkoły powinni zachować możliwie największy dystans w kontaktach
z nauczycielami i dziećmi.
5. Przebywanie na terenie szkoÅ‚y osób trzecich ogranicza siÄ™ do niezbÄ™dnego minimum, z zachowaniem wszelkich Å›rodków ostrożnoÅ›ci (min. osÅ‚ona ust i nosa, rÄ™kawiczki jednorazowe, dezynfekcja rÄ…k) i w wyznaczonych obszarach.
6. Uczniowie nie mogÄ… przynosić ze sobÄ… do szkoÅ‚y żadnych przedmiotów (zabawek), których nie można Å‚atwo zdezynfekować. Uczniowie nie powinni wymieniać siÄ™ przyborami szkolnymi miÄ™dzy sobÄ….
7. UczeÅ„ nie powinien zabierać ze sobÄ… do szkoÅ‚y niepotrzebnych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególnoÅ›ci z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciami. W takich przypadkach należy dopilnować, aby dzieci nie udostÄ™pniaÅ‚y swoich zabawek innym, natomiast opiekunowie dziecka powinni zadbać o regularne czyszczenie (pranie lub dezynfekcjÄ™) zabawki, rzeczy.
8. UczeÅ„ posiada wÅ‚asne przybory i podrÄ™czniki, które w czasie zajęć mogÄ… znajdować siÄ™ na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we wÅ‚asnej szafce. Uczniowie nie powinni wymieniać siÄ™ przyborami szkolnymi miÄ™dzy sobÄ….
§ 2. Organizacja wejÅ›cia do szkoÅ‚y, lekcji i przerw miÄ™dzylekcyjnych
1. Wejście do szkoły monitorowane jest przez woźną szkolną lub szatniarkę.
2. Jako przestrzeÅ„ wspólnÄ… szkoÅ‚y dostÄ™pnÄ… dla rodziców wyznacza siÄ™ szatniÄ™ szkolnÄ….
3. Rodzice (opiekunowie prawni) uczniów klas 0 i I oraz uczniów niepeÅ‚nosprawnych mogÄ… wejść na teren szkoÅ‚y, odprowadzić dziecko do szatni i pomóc mu siÄ™ przebrać, ale po zdezynfekowani rÄ…k przy wejÅ›ciu do szkoÅ‚y, zaÅ‚ożeniu maseczki i z zachowaniem dystansu spoÅ‚ecznego.
4. Uczniowie klas 0 i I będą odbierani z szatni i do niej przyprowadzani przez wychowawczynie klas.
5. Uczniowie klas II – VIII po wejÅ›ciu do szkoÅ‚y udajÄ… siÄ™ bezpoÅ›rednio do Sali, w której majÄ… pierwszÄ… lekcjÄ™ z pominiÄ™ciem szatni szkolnej.
6. Uczniowie klas IV – VIII muszÄ…, bezpoÅ›rednio po wejÅ›ciu do szkoÅ‚y, zdezynfekować rÄ™ce.
7. Uczniowie klas IV – VIII stosujÄ… maseczki ochronne w przestrzeniach wspólnych: korytarze, toalety, biblioteka.
8. Rodzice klas II – VIII przyprowadzajÄ…cy i odbierajÄ…cy dziecko ze szkoÅ‚y pozostajÄ… przed szkołą.
9. W przypadku odbierania dziecka ze Å›wietlicy rodzic podaje nazwisko dziecka woźnej, która telefonicznie powiadamia wychowawczyniÄ™ Å›wietlicy o tym, że dziecko należy zwolnić z zajęć.
10. Ustala siÄ™ nastÄ™pujÄ…ce godziny rozpoczynania porannych zajęć: 7.50 – klasy 0 – III, 8.00 – klasy IV – VIII.
11. Zaleca się organizowanie zajęć dydaktycznych jak najczęściej na świeżym powietrzu na terenie szkoły.
12. Klasy 0 – III nie opuszczajÄ… swoich sal podczas przerw dla caÅ‚ej szkoÅ‚y. CzÄ™stotliwość przerw oraz miejsce ich spÄ™dzania reguluje wychowawczyni danej klasy w zależnoÅ›ci od potrzeb, jednak nie rzadziej niż co 45 minut.
13. Klasy IV – VIII część przerw spÄ™dzajÄ… w salach lekcyjnych (wg grafiku), tak aby ograniczyć ilość uczniów na korytarzach oraz na boisku szkolnym.
14. Podczas przerw uczniowie powinni zachować możliwie największy dystans od siebie.
15. Należy usunąć z korytarzy szkolnych stoły do tenisa.
16. Do odwoÅ‚ania zawiesza siÄ™ lekcje pÅ‚ywania na basenie dla klas IV – VIII.
§ 3. Higiena, czyszczenie i dezynfekcja pomieszczeÅ„ i powierzchni
1. Każda osoba dorosÅ‚a oraz uczniowie klas IV – VIII wchodzÄ…cy do budynku szkoÅ‚y majÄ… obowiÄ…zek zdezynfekować rÄ™ce pÅ‚ynem znajdujÄ…cym siÄ™ przy wejÅ›ciu.
2. Wszyscy pracownicy szkoły regularnie myją ręce wodą z mydłem i dezynfekują je płynem na bazie spirytusu 70%.
3. ObowiÄ…zkiem nauczycieli jest dopilnowanie, by dzieci regularnie i zgodnie z instrukcjÄ… myÅ‚y rÄ™ce, szczególnie po przyjÅ›ciu do szkoÅ‚y, przed jedzeniem, po skorzystaniu z toalety i po powrocie z podwórka.
4. Kierownik administracji szkoÅ‚y codziennie monitoruje prace porzÄ…dkowe, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem utrzymywania w czystoÅ›ci ciÄ…gów komunikacyjnych, dezynfekcji toalet, powierzchni dotykowych - porÄ™czy, włączników, klamek, klawiatur, myszek i powierzchni pÅ‚askich, w tym blatów w salach i w stoÅ‚ówce.
5. PrzeprowadzajÄ…c dezynfekcjÄ™, należy Å›ciÅ›le przestrzegać zaleceÅ„ producenta znajdujÄ…cych siÄ™ na opakowaniu Å›rodka do dezynfekcji. Ważne jest przestrzeganie czasu niezbÄ™dnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeÅ„, przedmiotów, tak aby dzieci nie byÅ‚y narażone na wdychanie oparów Å›rodków sÅ‚użących do dezynfekcji.
6. W pomieszczeniach sanitarno-higienicznych wywiesza się plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji rąk - instrukcje.
7. Na korytarzach, we wszystkich salach lekcyjnych, pokoju nauczycielskim, bibliotece, gabinecie pedagoga i psychologa znajdują się dozowniki płynu dezynfekującego.
8. Z sali, w której przebywa grupa uczniów, usuniÄ™te sÄ… przedmioty i sprzÄ™ty, których nie można skutecznie zdezynfekować. Przybory sportowe wykorzystywane do zajęć sÄ… dezynfekowane po każdej lekcji. UsuniÄ™cia ww. przedmiotów dokonujÄ… nauczyciele opiekujÄ…cy siÄ™ danÄ… salÄ… w porozumieniu z woźnÄ… szkolnÄ….
9. ObowiÄ…zkiem nauczycieli i woźnej jest wietrzyć sale, części wspólne (korytarze) co najmniej raz na godzinÄ™, w czasie przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć.
10. UrzÄ…dzenia na boisku szkolnym i placu zabaw sÄ… codziennie dezynfekowane lub myte wodÄ… z detergentem.
11. ObowiÄ…zujÄ… ogólne zasady higieny: czÄ™ste mycie rÄ…k (po przyjÅ›ciu do szkoÅ‚y należy bezzwÅ‚ocznie umyć rÄ™ce), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.
§ 4. Zasady bezpiecznego spożywania posiÅ‚ków w stoÅ‚ówce szkolnej.
1. Wprowadza siÄ™ zmianowe wydawanie posiÅ‚ków podczas trzech 20-minutowych przerw obiadowych, w celu unikniÄ™cia kolejki przed stoÅ‚ówkÄ… oraz nadmiernego zagÄ™szczenia dzieci wewnÄ…trz.
2. W celu poprawy organizacji serwowane będą obiady w postaci drugiego dania oraz napoju, bez zupy.
3. Uczniowie przychodzÄ… do stoÅ‚ówki wg grafiku, który przygotuje kierowniczka Å›wietlicy.
4. Wychowawczynie świetlicy odpowiedzialne są za regulowanie ruchu dzieci, aby unikać zagęszczenia.
5. Dzieci zajmujÄ… wyznaczone na staÅ‚e miejsca i spożywajÄ… posiÅ‚ek w gronie uczniów ze swojej klasy.
6. Sztućce oraz serwetki wydawane są przez wychowawczynię świetlicy zaopatrzoną w rękawiczki jednorazowe.
7. Dania podawane sÄ… uczniom przez personel kuchni.
8. Na stolikach nie mogÄ… znajdować siÄ™ zbÄ™dne przedmioty, np. serwetniki, pojemniki na sól itp.
9. Personel kuchni oraz wychowawczynie świetlicy używają maseczek ochronnych.
10. Personel kuchni dezynfekuje stoliki i poręcze krzeseł po każdej grupie.
§ 5. Zasady bezpiecznego przygotowywania posiÅ‚ków.
1. W kuchni powinna być zachowana odpowiednia odlegÅ‚ość stanowisk pracy wynoszÄ…ca min. 1,5 m, a jeÅ›li to niemożliwe – stosowanie Å›rodków ochrony osobistej. SzczególnÄ… uwagÄ™ należy zwrócić na utrzymanie wysokiej higieny stanowisk pracy, opakowaÅ„ produktów, sprzÄ™tu kuchennego, naczyÅ„ stoÅ‚owych oraz sztućców, a także higieny osobistej.
2. Wielorazowe naczynia i sztućce należy myć w zmywarce z dodatkiem detergentu,
w temperaturze min. 60°C lub je wyparzać.
§ 6. Korzystanie z sali gimnastycznej oraz zasady stosowane na lekcjach wychowania fizycznego
1. Zaleca się, przy sprzyjającej pogodzie, prowadzenie lekcji wychowania fizycznego na świeżym powietrzu.
2. Wejście klasy do przebieralni odbywa się tylko za zgodą nauczyciela.
3. Zaleca siÄ™ korzystanie z szatni przed lekcjÄ… i po jej zakoÅ„czeniu w sposób rotacyjny. Kolejność i czas korzystania z przebieralni koordynujÄ… nauczyciele wychowania fizycznego.
4. Zaleca się korzystanie tylko z własnego bidonu z wodą, najlepiej specjalnie oznaczonego.
5. Przed wejściem do sali gimnastycznej należy umyć lub zdezynfekować ręce.
6. Podczas lekcji wychowania fizycznego ograniczone zostają ćwiczenia i gry kontaktowe, np. sporty walki, piłka ręczna, ćwiczenia dotykowe.
7. Wymienione wyżej ćwiczenia i gry zastÄ…pione powinny być innymi, np. lekkoatletyka, biegi, ćwiczenia aerobowe, wzmacniajÄ…ce, relaksacyjne, ogólnorozwojowe.
8. Po opuszczeniu szatni przez wszystkie grupy należy ją oraz używany podczas lekcji sprzęt sportowy zdezynfekować.
§ 7. Zasady korzystania z biblioteki szkolnej
1. Uczniowie klas IV – VIII i pracownicy przebywajÄ…cy w bibliotece szkolnej muszÄ… mieć zaÅ‚ożonÄ… maseczkÄ™ ochronnÄ… i zachowywać dystans spoÅ‚eczny.
2. Zaleca siÄ™, jak najczÄ™stsze wietrzenie pomieszczenia, dezynfekcjÄ™ klamek, klawiatur, telefonów, włączników Å›wiatÅ‚a i innych powierzchni lub elementów wyposażenia czÄ™sto używanych.
3. Ogranicza siÄ™ ilość osób przebywajÄ…cych w bibliotece szkolnej w czasie przerwy do 2 osób.
4. Ustala siÄ™ 2 dni kwarantanny dla książek i innych materiaÅ‚ów oddawanych do biblioteki przez uczniów i nauczycieli.
5. Nauczyciel biblioteki ma obowiÄ…zek wyznaczyć miejsce i sposób przechowywania przyjmowanych książek i materiaÅ‚ów zgodnie z zasadami bezpieczeÅ„stwa.
§ 8. Dodatkowe obowiÄ…zki nauczycieli
1. Nauczyciel w trakcie wykonywania obowiÄ…zków sÅ‚użbowych powinien w szczególnoÅ›ci:
a. wyjaśnić uczniom, jakie zasady bezpieczeństwa obecnie obowiązują w szkole i dlaczego zostały wprowadzone oraz odnotować tę czynność w dokumentacji,
b. usunąć z sali przedmioty i sprzÄ™ty, których nie można skutecznie dezynfekować,
c. zadbać o dezynfekcję sprzętu sportowego wykorzystywanego do zajęć,
d. wietrzyć salÄ™, w której odbywajÄ… siÄ™ zajÄ™cia po każdej lekcji podczas przerw, a w miarÄ™ możliwoÅ›ci prowadzić zajÄ™cia przy otwartych oknach,
e. zachÄ™cać uczniów do opuszczania budynku szkoÅ‚y podczas przerw przy sprzyjajÄ…cej pogodzie,
f. przypominać uczniom, by pozostali w swojej sali, gdy nie można opuszczać budynku szkoły z powodu niesprzyjającej pogody,
g. zwracać uwagÄ™, aby dzieci czÄ™sto i regularnie myÅ‚y rÄ™ce, szczególnie przed jedzeniem, po skorzystaniu
z toalety i po powrocie z zajęć na świeżym powietrzu,
h. unikać organizowania wiÄ™kszych skupisk uczniów w jednym pomieszczeniu.
2. Nauczyciel ma obowiÄ…zek zgÅ‚aszać dyrektorowi szkoÅ‚y wszelkie możliwe zagrożenia dla życia i zdrowia, w tym informacje o stanie niedyspozycji zdrowotnej: pracowników, uczniów, rodziców/upoważnionych przez rodziców opiekunów i osób trzecich przebywajÄ…cych na terenie szkoÅ‚y, z zachowaniem szczególnych zasad ochrony danych osobowych.
§ 9. ObowiÄ…zki rodziców
1. Rodzice posyłają do szkoły jedynie zdrowe dzieci.
2. Nie można przyprowadzić/puścić dziecka do szkoły, jeżeli w domu przebywa ktoś na kwarantannie lub w izolacji.
3. Rodzice zobowiązani są zapoznać się z zasadami obowiązującymi w szkole w czasie trwania epidemii COVID-19.
4. Rodzice zobowiÄ…zani sÄ… do podania wychowawcy co najmniej dwóch możliwoÅ›ci kontaktu (numery telefonów), aby umożliwić szybkÄ… komunikacjÄ™ w sytuacjach nagÅ‚ych.
5. Rodzice zobowiązani są do przekazania dyrektorowi istotnych informacji na temat stanu zdrowia swojego dziecka i do niezwłocznego informowania o każdej ważnej zmianie.
6. Należy regularnie przypominać dziecku o podstawowych zasadach higieny. Dziecko powinno unikać dotykania oczu, nosa i ust, czÄ™sto myć rÄ™ce wodÄ… z mydÅ‚em, ni podawać rÄ™ki na powitanie. Powinno siÄ™ zwrócić uwagÄ™ na sposób zasÅ‚aniania twarzy podczas kichania czy kasÅ‚ania.
7. Rodzice powinni wyposażyć uczniów klas IV – VIII w maseczki ochronne.
§ 10. PostÄ™powanie w przypadku podejrzenia zakażenia u ucznia
1. W przypadku wystÄ…pienia u ucznia podczas pobytu w szkole objawów sugerujÄ…cych zakażenie wirusem COVID-19, należy niezwÅ‚ocznie odsunąć go od zajęć i powiadomić telefonicznie rodziców (opiekunów prawnych)
o podejrzeniu choroby.
2. Rodziców o zÅ‚ym stanie zdrowia ucznia niezwÅ‚ocznie powiadamia wychowawca lub sekretariat szkoÅ‚y.
3. UczeÅ„ oczekuje na rodziców w gabinecie pielÄ™gniarki szkolnej pod opiekÄ… osoby wyznaczonej przez dyrektora szkoÅ‚y i zaopatrzonej w niezbÄ™dne Å›rodki ochrony.
4. Na czas oczekiwania na rodziców uczniowi zapewnia siÄ™ maseczkÄ™ ochronnÄ… i rÄ™kawiczki.
5. Rodzice odbierają ucznia ze szkoły niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia.
6. O zaistniałej sytuacji dyrektor powiadamia Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną oraz Wydział Edukacji UM w Gdyni.
7. Dalsze kroki dyrektor podejmuje w porozumieniu z organem prowadzÄ…cym oraz PSSE i o podjÄ™tych dziaÅ‚aniach niezwÅ‚oczne informuje rodziców i pracowników szkoÅ‚y.
8. Obszar, w którym przebywaÅ‚o i poruszaÅ‚ siÄ™ uczeÅ„ należy poddać gruntownemu sprzÄ…taniu, zgodnie
z funkcjonującymi w szkole procedurami oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
9. Należy ustalić liczbÄ™ osób przebywajÄ…cych w tym samym czasie w części/częściach placówki, w których przebywaÅ‚o dziecko podejrzane o zakażenie i zastosować siÄ™ do wytycznych GIS odnoszÄ…cych siÄ™ do osób, które miaÅ‚y kontakt z zakażonym.
§ 11. PostÄ™powanie w przypadku podejrzenia zakażenia u personelu
1. Do pracy w szkole mogÄ… przychodzić jedynie osoby, bez objawów chorobowych sugerujÄ…cych infekcjÄ™ dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywajÄ… na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych
lub w izolacji.
2. Podczas organizowania pracy pracownikom powyżej 60. roku życia lub z istotnymi problemami zdrowotnymi, które zaliczajÄ… osobÄ™ do grupy tzw. podwyższonego ryzyka, należy zastosować rozwiÄ…zania minimalizujÄ…ce ryzyko zakażenia, np. nieangażowanie w dyżury podczas przerw miÄ™dzylekcyjnych.
3. W przypadku wystÄ…pienia niepokojÄ…cych objawów choroby zakaźnej pracownik szkoÅ‚y powinien pozostać
w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać teleporadę medyczną, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że może być zakażony koronawirusem.
4. W przypadku wystÄ…pienia u pracownika bÄ™dÄ…cego na stanowisku pracy niepokojÄ…cych objawów infekcji dróg oddechowych zostanie on odizolowany w gabinecie pielÄ™gniarki szkolnej skÄ…d powinien on skontaktować siÄ™ telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać teleporadÄ™ medycznÄ….
5. Obszar, w którym poruszaÅ‚ siÄ™ i przebywaÅ‚ pracownik z infekcjÄ… dróg oddechowych, bezzwÅ‚ocznie należy poddać gruntownemu sprzÄ…taniu, zgodnie z funkcjonujÄ…cymi w podmiocie procedurami oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, porÄ™cze, uchwyty itp.) oraz zastosować siÄ™ do indywidualnych zaleceÅ„ wydanych przez organy PaÅ„stwowej Inspekcji Sanitarnej.
6. W przypadku potwierdzonego zakażenia SARS-CoV-2 na terenie szkoły należy stosować się do zaleceń Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
§ 12. Postanowienia koÅ„cowe
1. Procedura wchodzi w życie z dniem podpisania i obowiązuje do odwołania.
2. Procedura może być modyfikowana w zależności od zmieniającego się stanu zagrożenia epidemicznego.
3. Pracownicy zostaną zapoznani z procedurą niezwłocznie po jej podpisaniu.
4. Uczniowie zostaną zapoznani z procedurą podczas pierwszych zajęć w szkole.
5. Rodzice zostanÄ… zapoznani z procedurÄ… podczas pierwszych zebraÅ„ zorganizowanych przez szkołę oraz zobowiÄ…zani do wypeÅ‚nienia deklaracji – załącznik nr 1.
6. Jeżeli u ucznia wystÄ…piÄ… niepokojÄ…ce objawy i zostanie mu zmierzona temperatura, odnotowuje siÄ™ to w rejestrze pomiaru temperatury – załącznik nr 2.
7. O wszelkich zmianach w procedurze będą niezwłocznie powiadamiane wszystkie osoby zainteresowane.
81-465 Gdynia
Lucjana Cylkowskiego 5